Hat Szigma minőségjavító program olyan -
veszteségeket csökkentő, a vásárlók elégedettségét növelő, a folyamatok
javítását és fejlesztését szolgáló - eljárások összességét jelenti, mely a
pénzben mérhető eredményekre koncentrál.
A matematikai statisztikában a "szigma" a
mért adatok változékonyságára utal. A Hat Szigma módszernél a "szigma" a
folyamat teljesítményére (hibamentes működésére) vonatkozik, tehát minél
nagyobb a "szigma" értéke annál inkább beszélhetünk hibamentes működésről.
A Hat Szigma nem
más mint egy elérendő cél. Az a vállalat, amely képes Hat Szigma minőséggel
gyártani, az a legyártott 10.000.000 db. terméke közül max. 34 db. nem
megfelelő terméket állít elő, tehát a gyártása 99,99966%-ban hibamentes
terméket eredményez.
A módszer a gyártási folyamatok mellett más folyamatok - pl.:
fejlesztés, szolgáltatás, adminisztráció, stb. - működésének javítására is
használható.
A dokumentált minőségirányítási rendszer mellett a Hat Szigma projektek
teszik a vállalatok működését igazán hatékonnyá.
Miben különbözik a
Hat Szigma program az eddigi minőségjavító eljárásoktól?
Leginkább abban, hogy itt a matematikai statisztikai módszerek igen
intenzíven kerülnek alkalmazásra. Ezen bonyolult statisztikai műveleteket a
mai modern világban legegyszerűbben az ilyen feladatokra kifejlesztett
számítógépes szoftverek segítségével oldhatjuk meg.
Tanfolyamunkon az
elemzések a MINITAB (USA) statisztikai szoftver
segítségével kerülnek bemutatásra, mely számítógépes programot többek között
a General Electric, a Nokia, a Polaroid, stb. is használ minőségjavító
programjaihoz. Az Amerikai Minőségügyi Szervezet (ASQ) a Hat Szigma módszer
oktatásához szintén ezt a szoftvert választotta. |